Szerszy opis tematu spotkania w rozwinięciu.
Celem referatu jest próbą zastanowienia się nad rolą w
badaniach socjologicznych takich dokumentów osobistych jak pamiętniki. Postanowiłam zadać sobie, jako badaczka
wykorzystująca w swojej pracy metodę
biograficzną, pytanie czy sensowne jest
wykorzystanie wspomnianych dokumentów jako materiałów uzupełniających lub
ilustrujących problemy poruszane przez osoby, z którymi przeprowadzam wywiady
biograficzne. Badania biograficzne (zgodne z metodologią zaproponowaną
przez Fritza Schützego) realizuję w ramach moje
pracy habilitacyjnej „Weterani operacji wojskowych XXI wieku w polskim doświadczeniu.
Społeczne konstytuowania się nowej grupy społecznej”. Wywiady przeprowadzałam i
przeprowadzam z żołnierzami i byłymi
żołnierzami, uczestnikami operacji wojskowych poza granicami kraju w Iraku i
Afganistanie. Osoby z którymi rozmawiam zostały poszkodowane (straciły zdrowie,
sprawność fizyczną bądź psychiczną) na skutek działań wojennych podczas
wspomnianych operacji wojskowych. Podczas i po realizacji dotychczasowych
wywiadów wyłoniły się pewne problemy, które
jako badaczka nie przewidziałam, a które
mnie zaskoczyły oraz skłoniły do spojrzenia na badaną problematykę w nowy
sposób. Problemy te były/są związane z ważnymi zagadnieniami, które
często pojawiają się w badaniach poruszających kwestie traumatycznych przeżyć,
mianowicie: etyczność badań, rola badacza w tego rodzaju badaniach oraz obawa
przed banalizacją, trywializacją badań. Po zrealizowaniu 30 wywiadów
uświadomiłam sobie, że o ile wywiady biograficzne są ciekawą metodą badawczą,
pozwalającą odkryć trajektorię cierpienia w jaką „wpadli” weterani na skutek
uczestnictwa w działaniach wojennych. O tyle nie pozwalają dotrzeć do tego co
czyni doświadczenia weteranów wyjątkowymi, przez charakter wydarzeń, w których
uczestniczyli i które to doświadczenia są nie zrozumiałe dla reszty
społeczeństwa. Brak wspólnoty doświadczeń z osobami badanymi, obawa przed
trywializacją badanego problemu oraz chęć odrzucenia patologizacji i
egzotyzacji weteranów jako Innych, i tym samym odejście od zniewalającego
nadzoru protekcjonalnego spojrzenia na badaną grupę, charakterystycznego dla
większości społeczeństwa, zbliżającego się powoli do granicy wyznaczającego
kryterium szacunku, skłoniło mnie do zainteresowania się badaniami pamiętnikarskimi.
Uważam, że pamiętniki, jako szczególnego rodzaju dokumenty osobiste, mogą stanowić
uzupełnienie realizowanych przeze mnie badań lub być materiałem ilustrującym projekcje
stanów umysłu żołnierzy uwikłanych w działania wojenne i readaptację po
powrocie do codzienności domowej. Ważność tych dokumentów jest istotna także
dlatego, że jest to materiał wolny od wpływu sytuacji badawczej oraz daje
możliwość dokonania wglądu w refleksyjną świadomość i indywidualną sferę wiedzy
piszącego, a która ze względu na traumatyczność doświadczeń nie zawsze zostaje
ujawniona w czasie wywiadu biograficznego. Fenomen pamiętników pisanych przez
żołnierzy (bez względu na ich narodowość) polega na tym, że obojętnie w jakie
działania wojenne zostali oni uwikłani (I Wojna Światowa, II Wojna Światowa,
wojny: w Wietnamie, na Falklandach, Zatoce Perskiej, Iraku, etc.), zagadnienia
oraz ich opisy są zawsze obecne w ich pisarstwie i przez to uniwersalne: 1. traumatyczność działań wojennych i ich wpływ na psychikę oraz biografię żołnierzy; 2. trudności
związane z readaptacja żołnierzy do codzienności po powrocie do domu, co nierzadko jest kolejnym czynnikiem traumatyzującym,
gdyż świat za którym tęsknili, już nie wydaje się ich światem; 3. brak
zrozumienia i wsparcia ze strony społeczeństwa i w konsekwencji marginalizacja
żołnierzy. Zachodnia socjologia wojska, zwłaszcza amerykańska i brytyjska,
często wykorzystują metodę pamiętnikarską
w celach: diagnostycznych (diagnozowanie problemów z jakimi muszą
zmierzyć się żołnierze powracający do domu z działań wojennych oraz jakie to
stanowi wyzwanie dla ich rodzin); terapeutycznych (dla żołnierzy i ich rodzin)
oraz popularyzatorskich, gdzie pamiętniki traktowane są jako świadectwo
szczególnego rodzaju doświadczenia obcego reszcie społeczeństwa i pozwalającego
zrozumieć/zdefiniować czym jest wojna, a także jaka jest jej natura oraz wpływ
na życie żołnierzy. Ten ostatni cel jest w badaniach pamiętnikarskich o tyle
istotny, że pozwala weteranom wyjść z cienia, przestać być człowiekiem
marginalnym i przez swe doświadczenie obcym w społeczeństwie, a społeczeństwu zrozumieć
tę specyficzną grupę społeczną. W Polsce metoda pamiętnikarska jest
wykorzystywana przede wszystkim w procesie leczenia jako jedna z wielu metod
terapeutycznych pozwalających żołnierzom przepracować traumatyczne
doświadczenia. Nieczęsto wykorzystuje się w Polsce pamiętniki do celów, o
których wspominałam powyżej. Mimo, że wspomnień byłych żołnierzy, weteranów
działań wojennych (zwłaszcza II Wojny Światowej) jest dość dużo, to przede
wszystkim koncentrują się one na opisywaniu m.in. bohaterstwa czynów, często są
też bezkrytyczne. Natomiast rzadko ich autorzy opisują konsekwencje tych
doświadczeń na swoje życie. Tymczasem
poza granicami Polski materiał pamiętnikarski jest bardzo zróżnicowany, co
pozwala podzielić go na: 1. pamiętniki – blogi (pisane na bieżące w czasie
działań wojennych, następnie wydane w formie książkowej); 2. pamiętniki
żołnierzy uczestniczących w działaniach wojennych (napisane po powrocie do
domu); 3. pamiętniki osób, które
towarzyszyły żołnierzom podczas działań wojennych (np. dziennikarzy, lekarzy,
duchownych); 4. zbeletryzowane pamiętniki; 5. pamiętniki pisane przez rodziny
żołnierzy. W referacie zamierzam skupić się na pamiętnikach pisanych przez
żołnierzy uczestniczących w działaniach wojennych. Z powodu niedostatecznej
ilości, w języku polskim, wspomnianych materiałów oraz biorąc pod uwagę
uniwersalność opisywanych w nich problemów postanowiłam użyteczność pamiętników
jako metody uzupełniającej badania biograficzne przedstawić na przykładzie
trzech pamiętników: Colbiego Buzzella „My War. Kiling Time in Iraq”, Davida Bellavii „House to
House. A soldier’s memoir” i Guya Sajrego „Zapomniany żołnierz”. Wybór
tych pamiętników był celowy, ponieważ przedstawiają one w sposób brutalność
działań wojennych na biografię żołnierzy i sa dobrą ilustracją refleksyjnej
świadomości piszących. Są źródłem ukazującym osobowość pamiętnikarzy w związku
z ich otoczeniem, ich wzory postaw i akceptowanych wartości oraz relacji z
społeczeństwem. Próba zmierzenia się z takim materiałem oraz potraktowanie go
jako uzupełnienie badań biograficznych jest o tyle istotna, że może stanowić
podstawę do promowania w Polsce badań pamiętnikarskich służących do realizacji
celów diagnostycznych, terapeutycznych i popularyzatorskich, o których
wspominałam, a które mogą służyć nie tylko samym autorom, ale także
społeczeństwu czy osobom (socjologom, psychologom, pracownikom socjalnym, innym
żołnierzom, wojsku, etc.) na co dzień mającym kontakt z weteranami nie tylko w
życiu zawodowym ale i prywatnym.
Dawno nie było takiego skupienia na naszym środowym spotkaniu. Prawdopodobnie było to zasługą naszego Gościa. Dziękujemy Olgo i czekamy na ponowną wizytę na kolejnym etapie badań.
OdpowiedzUsuńD
Rzeczywiście, Dorota ma rację, byliśmy nadzwyczaj skupieni. A ja wiele nowych interesujących rzeczy się dowiedziałam. Dziękuję.
OdpowiedzUsuń